Journale „Medical education“

Bei Journalen ist ja keine Ortsgebundenheit gegeben. Deswegen bekommen sie keinen Pin auf meiner Landkarte, sondern eine eigene Seite.

Hier finden Sie mir bekannte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinischer Lehre“ widmen. Es besteht auch hier kein Anspruch auf Vollständigkeit. Es  ist work in progress. Und natürlich gibt es auch in fachspezifischen Zeitschriften Artikel zu medizinischer Lehre. Die hier aufzulisten, sprengt meinen Rahmen.

Also schreiben Sie mir gerne, wenn Sie noch ein weiteres Journal kennen oder ein Plattform für den Wissensaustausch zur medizinischen Lehre!

Haben Sie schon von BEME gehört?


Best Evidence Medical Education.

Die bestmögliche derzeit verfügbare Evidenz in der Lehre

Das können Sie der eigenen Lehre zugrunde legen.


BEME ist letztlich eine Geisteshaltung. Sie ermöglicht eine Kultur in der Lehrende kritisch darüber nachdenken wie sie Wissen, Fähigkeiten, Werte und Haltungen vermitteln. Wo sie nach der bestmöglichen Evidenz suchen und auf Basis dessen ihre Entscheidung treffen, WIE sie lehren. Das kann je nach Umgebung, Voraussetzungen und Zielgruppe unterschiedlich sein. „Das haben wir immer schon so gemacht…“, heißt ja nicht unbedingt, dass das auch das Bestmögliche ist.


Mittlerweile gibt es ein breites Feld an Ausbildungsforschung auch für Medizinische Lehre. Artikel zu medizinischer Lehre finden sich natürlich auch in Fachjournalen des jeweiligen Faches. Hier finden Sie ausgewählte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinische Lehre“ widmen.

Impact Factor

Der Journal Impact Factor beschreibt die durchschnittliche Anzahl von Zitationen der Publikationen einer Zeitschrift in Bezug auf die vorausgehenden 2 Jahre. Er wird als Maß gesehen, wie viel Einfluss publizierte Artikel auf die wissenschaftliche Welt, für andere forschungsprojekte, haben. Alle Zeitschriften erhalten in der Web of Science Core Collection einen Impact Factor. Er wird berechnet auf Basis aller dort veröffentlichen Artikel. Diese Datenbank wird vom Unternehmen Clarivate geführt und umfasst zigtausende Artikel aus Hunderten von Journals. Eben auch Journals für Medizinische Lehre.

Ihr Lieblingsjournal zur Medizinischen Lehre fehlt?

Lassen Sie uns das ändern!

Dieses Verzeichnis wird laufend erweitert. Nutzen Sie das Kontaktformular am Ende der Seite um Ihre persönliche Literaturempfehlung einzureichen.

Biochemistry and Molecular Biology Education

The aim of BAMBED is to enhance teacher preparation and student learning in Biochemistry, Molecular Biology, and related sciences such as Biophysics and Cell Biology, by promoting the world-wide dissemination of educational materials.


Phillip Ortiz Office of the Provost State University of New York Albany, New York, USA

0.654

0.71

BMC Medical Education

BMC Medical Education is an Open Access, peer-reviewed journal that considers articles on relation to the training of healthcare professionals, including undergraduate, postgraduate, and continuing education. The journal has a special focus on curriculum development, evaluations of performance, assessment of training needs and evidence-based medicine.


Executive EditorClare Partridge, BioMed Central London, United Kingdom

1.218 / 1.83 (2019) / 2.46 (2020)

1.61 (2014/15)

British Educational Research Journal

The British Educational Research Journal is an international peer reviewed medium for the publication of articles of interest to researchers in education and has rapidly become a major focal point for the publication of educational research from throughout the world.The Journal is interdisciplinary in approach, and includes reports of case studies, experiments and surveys, discussions of conceptual and methodological issues and of underlying assumptions in educational research, accounts of research in progress, and book reviews.


Mark Connolly, Carina Girvan, Sally Power Chris Taylor, Cardiff University, Wales, UK

0.891

1.56

British Journal of Educational Psychology

The British Journal of Educational Psychology publishes psychological research that makes a significant contribution to the understanding and practice of education as well as advances the field in terms of theory related to educational psychology. Our aim is to publish research which has a broad international appeal to researchers and practitioners in education. We welcome empirical and methodological papers, experimental studies, observations of classroom behaviours, interviews, and surveys. Important criteria in the selection process are quality of argument and execution, clarity in presentation, and educational significance. Although we tend to publish more quantitative than qualitative studies, we welcome rigorous, empirical qualitative studies.


Harriet Tenenbaum University of Surrey, UK

2.0

2.6

British Journal of Educational Technology

The British Journal of Educational Technology provides readers with the widest possible coverage of developments in international educational and training technology. BJET is a primary source for academics and professionals in learning technology.Articles cover the whole range of education and training, concentrating on the theory, applications and development of learning technology and communications. There is a particular interest in the application of new information and communications technologies.


Nick Rushby West Sussex UK

1.318

1.68

Kategorie

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Alle Themen


Editor in Chief

Impact Factor (2014/2015)

5-Year Impact Factor

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