Journale „Medical education“

Bei Journalen ist ja keine Ortsgebundenheit gegeben. Deswegen bekommen sie keinen Pin auf meiner Landkarte, sondern eine eigene Seite.

Hier finden Sie mir bekannte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinischer Lehre“ widmen. Es besteht auch hier kein Anspruch auf Vollständigkeit. Es  ist work in progress. Und natürlich gibt es auch in fachspezifischen Zeitschriften Artikel zu medizinischer Lehre. Die hier aufzulisten, sprengt meinen Rahmen.

Also schreiben Sie mir gerne, wenn Sie noch ein weiteres Journal kennen oder ein Plattform für den Wissensaustausch zur medizinischen Lehre!

Haben Sie schon von BEME gehört?


Best Evidence Medical Education.

Die bestmögliche derzeit verfügbare Evidenz in der Lehre

Das können Sie der eigenen Lehre zugrunde legen.


BEME ist letztlich eine Geisteshaltung. Sie ermöglicht eine Kultur in der Lehrende kritisch darüber nachdenken wie sie Wissen, Fähigkeiten, Werte und Haltungen vermitteln. Wo sie nach der bestmöglichen Evidenz suchen und auf Basis dessen ihre Entscheidung treffen, WIE sie lehren. Das kann je nach Umgebung, Voraussetzungen und Zielgruppe unterschiedlich sein. „Das haben wir immer schon so gemacht…“, heißt ja nicht unbedingt, dass das auch das Bestmögliche ist.


Mittlerweile gibt es ein breites Feld an Ausbildungsforschung auch für Medizinische Lehre. Artikel zu medizinischer Lehre finden sich natürlich auch in Fachjournalen des jeweiligen Faches. Hier finden Sie ausgewählte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinische Lehre“ widmen.

Impact Factor

Der Journal Impact Factor beschreibt die durchschnittliche Anzahl von Zitationen der Publikationen einer Zeitschrift in Bezug auf die vorausgehenden 2 Jahre. Er wird als Maß gesehen, wie viel Einfluss publizierte Artikel auf die wissenschaftliche Welt, für andere forschungsprojekte, haben. Alle Zeitschriften erhalten in der Web of Science Core Collection einen Impact Factor. Er wird berechnet auf Basis aller dort veröffentlichen Artikel. Diese Datenbank wird vom Unternehmen Clarivate geführt und umfasst zigtausende Artikel aus Hunderten von Journals. Eben auch Journals für Medizinische Lehre.

Ihr Lieblingsjournal zur Medizinischen Lehre fehlt?

Lassen Sie uns das ändern!

Dieses Verzeichnis wird laufend erweitert. Nutzen Sie das Kontaktformular am Ende der Seite um Ihre persönliche Literaturempfehlung einzureichen.

Academic Medicine

Academic Medicine is the official, peer-reviewed journal of the Association of American Medical Colleges. The journal serves as an international forum for the exchange of ideas, information, and strategies to address the major challenges facing the academic medicine community as it strives to carry out its missions in the public interest. The journal’s areas of focus include: education and training issues; health and science policy; institutional policy, management, and values; research practice; and clinical practice in academic settings.


David P. Sklar, MD University of New Mexico School of Medicine

3.060 / 5.350 (2019) /6.89 (2020)/ 7.4 (2022)

7.4

Journal

Advances in Physiology Education

Advances in Physiology Education promotes and disseminates educational scholarship in order to enhance teaching and learning of physiology, neuroscience and pathophysiology. The journal publishes peer-reviewed descriptions of innovations that improve teaching in the classroom and laboratory, essays on education, and review articles based on our current understanding of physiological mechanisms. Submissions that evaluate new technologies for teaching and research, and educational pedagogy, are especially welcome. The audience for the journal includes educators at all levels: K-12, undergraduate, graduate, and professional programs.


Doug Everett Colorado School of Public Health University of Colorado Denver

0.944

1.14

Journal

Anatomical Sciences Education

Anatomical Sciences Education is the journal of the American Association of Anatomists, published in cooperation with the American Association of Clinical Anatomists and the Human Anatomy & Physiology Society. The aim of this journal is to provide an international forum for the exchange of ideas, opinions, innovations and research on topics related to education in the anatomical sciences of gross anatomy, embryology, histology, and neurosciences at all levels of anatomical sciences education including, undergraduate, graduate, post-graduate, allied health, medical (both allopathic and osteopathic), and dental.


Richard L. Drake, Ph.D. Director of Anatomy Cleveland Clinic Lerner College of Medicine

2.98 / 7.3 (2022)

n.a.

Journal

Applied Measurement in Education

Because interaction between the domains of research and application is critical to the evaluation and improvement of new educational measurement practices, Applied Measurement in Education‘ prime objective is to improve communication between academicians and practitioners. To help bridge the gap between theory and practice, articles in this journal describe original research studies, innovative strategies for solving educational measurement problems, and integrative reviews of current approaches to contemporary measurement issues.


Kurt F. Geisinger University of Nebraska-Lincoln

0.37 (2017) / 1,5 (2022)

2.1 (2022)

Biochemistry and Molecular Biology Education

The aim of BAMBED is to enhance teacher preparation and student learning in Biochemistry, Molecular Biology, and related sciences such as Biophysics and Cell Biology, by promoting the world-wide dissemination of educational materials.


Phillip Ortiz Office of the Provost State University of New York Albany, New York, USA

0.654

0.71

Kategorie

Sprache

Land

Alle Themen


Editor in Chief

Impact Factor (2014/2015)

5-Year Impact Factor

Fehlt Ihnen etwas?

Sie sind der Meinung, dass ein wichtiges Journal oder eine besonders informative Plattform hier noch fehlt?
Das will ich ändern!