Journale „Medical education“

Bei Journalen ist ja keine Ortsgebundenheit gegeben. Deswegen bekommen sie keinen Pin auf meiner Landkarte, sondern eine eigene Seite.

Hier finden Sie mir bekannte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinischer Lehre“ widmen. Es besteht auch hier kein Anspruch auf Vollständigkeit. Es  ist work in progress. Und natürlich gibt es auch in fachspezifischen Zeitschriften Artikel zu medizinischer Lehre. Die hier aufzulisten, sprengt meinen Rahmen.

Also schreiben Sie mir gerne, wenn Sie noch ein weiteres Journal kennen oder ein Plattform für den Wissensaustausch zur medizinischen Lehre!

Haben Sie schon von BEME gehört?


Best Evidence Medical Education.

Die bestmögliche derzeit verfügbare Evidenz in der Lehre

Das können Sie der eigenen Lehre zugrunde legen.


BEME ist letztlich eine Geisteshaltung. Sie ermöglicht eine Kultur in der Lehrende kritisch darüber nachdenken wie sie Wissen, Fähigkeiten, Werte und Haltungen vermitteln. Wo sie nach der bestmöglichen Evidenz suchen und auf Basis dessen ihre Entscheidung treffen, WIE sie lehren. Das kann je nach Umgebung, Voraussetzungen und Zielgruppe unterschiedlich sein. „Das haben wir immer schon so gemacht…“, heißt ja nicht unbedingt, dass das auch das Bestmögliche ist.


Mittlerweile gibt es ein breites Feld an Ausbildungsforschung auch für Medizinische Lehre. Artikel zu medizinischer Lehre finden sich natürlich auch in Fachjournalen des jeweiligen Faches. Hier finden Sie ausgewählte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinische Lehre“ widmen.

Impact Factor

Der Journal Impact Factor beschreibt die durchschnittliche Anzahl von Zitationen der Publikationen einer Zeitschrift in Bezug auf die vorausgehenden 2 Jahre. Er wird als Maß gesehen, wie viel Einfluss publizierte Artikel auf die wissenschaftliche Welt, für andere forschungsprojekte, haben. Alle Zeitschriften erhalten in der Web of Science Core Collection einen Impact Factor. Er wird berechnet auf Basis aller dort veröffentlichen Artikel. Diese Datenbank wird vom Unternehmen Clarivate geführt und umfasst zigtausende Artikel aus Hunderten von Journals. Eben auch Journals für Medizinische Lehre.

Ihr Lieblingsjournal zur Medizinischen Lehre fehlt?

Lassen Sie uns das ändern!

Dieses Verzeichnis wird laufend erweitert. Nutzen Sie das Kontaktformular am Ende der Seite um Ihre persönliche Literaturempfehlung einzureichen.

International Journal of Medical Education

The nature of IJME is to attract submissions from medical educators across the world. Research papers, review articles, short communications, perspectives and letter to the editor will be accepted. In addition, we would welcome medical educational research carried out for the purposes of Masters or PhD degrees. There is no restriction on the number of words that can be used.IJME is a primary source for academics and professionals in the expanding fields of medical and clinical education across the world. The nature of IJME is to attract submissions from medical educators across the world.


Dr Mohsen Tavakol, UK

n.a.

n.a.

Journal of Advances in Medical Education and Practice

An international, peer reviewed, open access journal that aims to present and publish research on Medical Education covering medical, dental, nursing, and allied health care professional education. The journal covers undergraduate education, postgraduate training, and continuing medical education including emerging trends and innovative models linking education, research, and health care services. The main focuses are curriculum development, teaching methodology, student assessment, curriculum evaluation, career planning, teachers’ training, and continuing professional development. Advances in Medical Education and Practice is published as a peer reviewed, open access journal to provide information on education and research to be immediately available to learners, educators, practitioners, policymakers and other stakeholders who can access and utilize the evidences to improve the quality of education and services.


Dr Anwarul Azim Majumder Clinical Sciences, University of Bradford, United Kingdom

n.a.

n.a.

Journal of Biological Education

The journal aims to bridge the gap between research and practice, providing information, ideas and opinion, in addition to critical examinations of advances in biology research and teaching. Through the coverage of policy and curriculum developments, the latest results of research into the teaching, learning and assessment of biology are brought to the fore. Special emphasis is placed on research relevant to educational practice, guided by educational realities in systems, schools, colleges and universities. Papers that are theoretically informed and methodologically rigorous are welcomed.


David Slingsby, EditorEditorial Office: Andrea Melendez,Assistant Editor, Journal of Biological Education, Society of Biology, UK

0.324

0.51

Journal of Chemical Education

The Journal of Chemical Education is the official journal of the Division of Chemical Education of the American Chemical Society, co-published with the American Chemical Society Publications Division. Launched in 1924, the Journal of Chemical Education is the world’s premier chemical education journal. The journal publishes peer-reviewed articles and related information as a resource to those in the field of chemical education and to those institutions that serve them. JCE typically addresses chemical content, activities, laboratory experiments, instructional methods, and pedagogies. The Journal serves as a means of communication among people across the world who are interested in the teaching and learning of chemistry. This includes instructors of chemistry from middle school through graduate school, professional staff that support these teaching activities, as well as some scientists in commerce, industry, and government.


Norbert J. Pienta, PhDProfessor of Chemistry Department of Chemistry, University of Iowa

1.106

1.09

Journal of Computing in Higher Education

Journal of Computing in Higher Education, JCHE, publishes original research, literature reviews, implementation and evaluation studies, and theoretical, conceptual, and policy papers that contribute to our understanding of the issues, problems, and research associated with instructional technologies and educational environments. JCHE publishes well-documented articles and provides a comprehensive source of information on instructional technology integration. Priority is given to the publication of rigorous, original manuscripts concerning research and integration of instructional technology in higher education. JCHE provides perspectives on the research and integration of instructional technology in higher education.


MJ Bishop, Center for Academic Innovation, University System of Maryland, Adelphi, MD

0.909

n.a.

Kategorie

Sprache

Land

Alle Themen


Editor in Chief

Impact Factor (2014/2015)

5-Year Impact Factor

Fehlt Ihnen etwas?

Sie sind der Meinung, dass ein wichtiges Journal oder eine besonders informative Plattform hier noch fehlt?
Das will ich ändern!