Journale „Medical education“

Bei Journalen ist ja keine Ortsgebundenheit gegeben. Deswegen bekommen sie keinen Pin auf meiner Landkarte, sondern eine eigene Seite.

Hier finden Sie mir bekannte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinischer Lehre“ widmen. Es besteht auch hier kein Anspruch auf Vollständigkeit. Es  ist work in progress. Und natürlich gibt es auch in fachspezifischen Zeitschriften Artikel zu medizinischer Lehre. Die hier aufzulisten, sprengt meinen Rahmen.

Also schreiben Sie mir gerne, wenn Sie noch ein weiteres Journal kennen oder ein Plattform für den Wissensaustausch zur medizinischen Lehre!

Haben Sie schon von BEME gehört?


Best Evidence Medical Education.

Die bestmögliche derzeit verfügbare Evidenz in der Lehre

Das können Sie der eigenen Lehre zugrunde legen.


BEME ist letztlich eine Geisteshaltung. Sie ermöglicht eine Kultur in der Lehrende kritisch darüber nachdenken wie sie Wissen, Fähigkeiten, Werte und Haltungen vermitteln. Wo sie nach der bestmöglichen Evidenz suchen und auf Basis dessen ihre Entscheidung treffen, WIE sie lehren. Das kann je nach Umgebung, Voraussetzungen und Zielgruppe unterschiedlich sein. „Das haben wir immer schon so gemacht…“, heißt ja nicht unbedingt, dass das auch das Bestmögliche ist.


Mittlerweile gibt es ein breites Feld an Ausbildungsforschung auch für Medizinische Lehre. Artikel zu medizinischer Lehre finden sich natürlich auch in Fachjournalen des jeweiligen Faches. Hier finden Sie ausgewählte Journale, die sich explizit dem Thema „Medizinische Lehre“ widmen.

Impact Factor

Der Journal Impact Factor beschreibt die durchschnittliche Anzahl von Zitationen der Publikationen einer Zeitschrift in Bezug auf die vorausgehenden 2 Jahre. Er wird als Maß gesehen, wie viel Einfluss publizierte Artikel auf die wissenschaftliche Welt, für andere forschungsprojekte, haben. Alle Zeitschriften erhalten in der Web of Science Core Collection einen Impact Factor. Er wird berechnet auf Basis aller dort veröffentlichen Artikel. Diese Datenbank wird vom Unternehmen Clarivate geführt und umfasst zigtausende Artikel aus Hunderten von Journals. Eben auch Journals für Medizinische Lehre.

Ihr Lieblingsjournal zur Medizinischen Lehre fehlt?

Lassen Sie uns das ändern!

Dieses Verzeichnis wird laufend erweitert. Nutzen Sie das Kontaktformular am Ende der Seite um Ihre persönliche Literaturempfehlung einzureichen.

Education for Health: Change in learning & practice

Education for Health (EfH) is the peer-reviewed, MEDLINE-indexed journal of The Network: Towards Unity for Health, a global consortium of health professions schools that are committed to improve the preparation of future health professionals particularly ensuring that they are responsive to the needs of the communities in which they learn and work.


Michael Glasser, University of Illinois, USA Donald Pathman, University of North Carolina, USA

n.a.

n.a.

Education for Primary Care

Education for Primary Care is an excellent source for peer reviewed academic articles, high-quality evidence-based research, news and opinions on developments in primary care education. It also features tried and tested practical ideas and innovations to support primary care educators in their role. Education for Primary Care aims to reflect the best experience, expertise and innovative ideas in the development of undergraduate, postgraduate and continuing primary care education. The journal is UK based but welcomes contributions from all over the world.


Valerie Wass OBE, Emeritus Professor of Medical Education, Faculty of Health, Keele University, UK

n.a.

n.a.

Educational Technology Research and Development

Education for Health is dedicated to the dissemination of work consistent with the organization’s mission and objectives in international health. It publishes original contributions of interest to health and clinical practitioners, educators, policy makers, administrators, and learners in the health professions. Specifically this focus is on global models of health system integration and health professions education that lead to improved health and health care delivery.


Tristan E. Johnson Northeastern University, Boston, USA Michael Spector University of North Texas, USA

1.420

1.65

Evaluation & the Health Professions

Evaluation & the Health Professions provides health-related professionals with state-of-the-art methodological, measurement, and statistical tools for conceptualizing the etiology of health promotion and problems, and developing, implementing, and evaluating health programs, teaching and training services, and products that pertain to a myriad of health dimensions. It is designed to provide a forum for keeping health professionals abreast of the latest technological advances in evaluation research methods through practitioner friendly articles, as well as provide the results of important evaluations. Further, the Journal is designed to provide a forum for debate of timely evaluation issues in health research and evaluation.


Steve Sussman, University of Southern California

1.14

1.85

Innovations in Education and Teaching International

Innovations in Education and Teaching International (IETI), is the journal of the Staff and Educational Development Association (SEDA) www.seda.ac.uk. As such, contributions to the Journal should reflect SEDA’s aim to promote innovation and good practice in higher education through staff and educational development and subject-related practices. Contributions are welcomed on any aspect of promoting and supporting educational change in higher and other post-school education, with an emphasis on research, experience, scholarship and evaluation, rather than mere description of practice. Educational development – also described as academic, faculty, staff or instructional development in some contexts – is taken to mean the activities engaged in by staff in specialist units, academic staff in departments, academic leaders and managers, those involved with quality enhancement initiatives, and others with an interest in educational change, to bring about improvements in, and a better understanding of, policy and practices of learning, teaching, assessment and curriculum development. Contributors should remember the international nature of the Journal’s readership and both contextualise and consider the transferability of the practices and theories being examined.


Gina Wisker – University of Brighton, UK

0.384

1.01

Kategorie

Sprache

Land

Alle Themen


Editor in Chief

Impact Factor (2014/2015)

5-Year Impact Factor

Fehlt Ihnen etwas?

Sie sind der Meinung, dass ein wichtiges Journal oder eine besonders informative Plattform hier noch fehlt?
Das will ich ändern!